sâmbătă, 22 iulie 2017

Săpându-ne groapa

O problemă care merită atenție este aplecarea noastră spre rău, spre eșec și spre dezastru. Nu voi generaliza ci mă voi referi doar la modelele filosofice și ale gândirii umanității.

Pentru a gândi o societate ideală avem nevoie de imaginarea unei utopii. Deși termenul provine din greaca veche, el este consacrat de Sir Thomas More ( "Utopia"- 1516). Uitându-ne în urmă la ceea ce ar fi farurile idealizate ale literaturii găsim următoarele utopii ( nu doresc să fac o lista completă):
- Republica lui Platon
- Legile lui Platon
- Istoria sacră - Euhemerus
- Insula soarelui - Iambulus
- Viata lui Licurg - Plutarch
- Noua Atlantidă - Sir Francis Bacon
- Insula Pinilor - Henry Neville
- O utopie modernă - H.G. Weels 
și cea mai importanta Utopie : Raiul Creștin. Lista ar putea continua ( dar nu foarte mult).

Ceea ce însă frapează este lista lucrărilor Distopice. Dacă Sir Thomas More a consacrat termenul "utopie", filosoful John Stuart Mill a creat antonimul ( prefixul "dys" / greaca veche = rău).

Aici lista este IMENSA. O listă ( scurtă) a lucrărilor distopice o găsiți aici:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dystopian_literature

Ne-am preocupat atât de mult de a lupta cu injustiția și nedreptățile sociale încât am uitat să mai imaginăm modelul ideal. Care este acest ideal modern ? Este greu de precizat. Am creat însă nenumărate modele disfuncționale și, printr-o ironie a istoriei, le-am pus în practică ( va amintiți 1948 - Orwell? Sau Ferma animalelor ?).

Cunoaștem atât de bine Iadul încât am uitat să ne mai uităm la Rai, să încercăm să aducem modelul ideal în fata noastră ca punct în care trebuie să ajungem .
Fără o hartă mentală a destinației ideale, implementată la nivelul societății ( a umanității ?) singura destinație este Iadul social, religios și personal.

Ne-am apropiat atât de mult de tragic, de dezastru și durere ( câte filme optimiste ați mai văzut în ultima perioadă ?) , ni l-am asumat atât de mult încât el devine singura destinație posibilă.
Umanitatea are nevoie de un nou vis, de o noua Utopie care să poată fi asumată de populații întregi , de umanitate și apoi, printr-un efort comun, să se încerce punerea ei în practică. Sau de reasumarea uneia mai vechi: Raiul Crestin.

Dacă nu sunteți convinși, încercați să vă spuneți singuri care este idealul social spre care tindeți.

Un vechi proverb spune că, atunci când ești într-o groapă, primul lucru de făcut este să te oprești din săpat. Cunoaștem mai bine Iadul și am uitat Raiul.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Unind puncte pe hârtia memoriei.

  Când ești in zona Varna este recomandabil sa vizitezi Balcicul. Un motiv ar fi ca in zona nu ai multe locuri demne de vizita (in afara ora...