„[...] Aduși la butuc, care era o piatră de trei palme și încă puțin în înălțime și aproape două în lățime, erau răsturnați pe spate și ținuți de cinci persoane: două le apucau picioarele, alte două brațele și una capul. Atunci venea preotul care trebuia să-i ucidă, și-i lovea în piept cu amândouă mâinile cu o piatră de silex, meșterită aidoma fierului de lance și, prin deschizătura operată, băga mâna și smulgea inima, apoi o oferea soarelui și o arunca într-o tigvă. Odată inima smulsă și sângele aruncat într-o tigvă, luată de stăpânul prizonierului sau sclavului care murise, trupul era azvârlit și se rostogolea pe trepte până la baza templului. [...]”
Bernardino de Sahagun (misionar franciscan), (1499-1590)
„Historia general de las cosas de Nueva Espana” Tomo II
„[...] Pe acea piatră nenorocitul era așezat pe spate
pentru a fi sacrificat, cu pieptul foarte întins, căci îl țineau legat de mâini
și de picioare […] cum pieptul sărmanului era atât de întins, îl deschideau cu
multă putere, cu ajutorul unui cuțit crud și smulgeau repede inima, iar cel
care oficia abjectul act izbea inima de partea exterioară a pragului altarului,
lăsând acolo o pată de sânge [...]”
Toribio de Benavente Motolinia (misionar franciscan), (1482-1568)
„ Historia de los indios de la Nueva Espana”
„ [...] Neamurile care ofereau sacrificii omenești
zeilor lor arătau astfel, ca idolatri rătăciți ce se aflau, ideea înaltă pe
care o nutreau despre excelența divinității, despre valoarea zeilor lor și cât
de nobilă, cât de înaltă era venerația lor către divinitate. Prin urmare, ele
dovedesc că posedă, în mai mare măsură decât alte neamuri, reflecția naturală,
dreptatea cuvântului și judecata rațională. Iar în materie de religiozitate, ei
au fost deasupra tuturor celorlalte neamuri, întrucât neamurile cele mai
religioase din lume sunt acelea care, spre binele popoarelor lor, își oferă ca
sacrificiu proprii copii. [...]”
Bartolomé de las Casas (misionar dominican), (1474–1566)
„Brevísima relación de la destrucción de las Indias”
„ [...] Indianul își lua mica încărcătură de daruri
pentru cavalerii soarelui, bastonul și scutul și începea să urce pas cu pas
spre înaltul templului, ceea ce întruchipa drumul soarelui de la est la vest.
Când ajungea în vârf și se ridica în centrul marii pietre solare, care se afla
acolo pentru a indica apusul, sacrificatorii soseau și îl sacrificau,
deschizându-i pieptul la mijloc. I se scotea inima care era oferită soarelui,
aruncându-se sângele înspre astru. Apoi, pentru a reprezenta coborârea soarelui
spre vest, lăsau cadavrul să se rostogolească la baza scărilor. [...] „
Diego Durán (misionar dominican), (1537–1588)
„Historia de las Indias de Nueva Espana e islas de Tierra firme”
Subiectul este unul mult comentat si mult „gustat” de curioși,
ageamii, cercetători, de amatorii de senzații tari sau ai industriei de film.
Toate aceste emoții au dus la o clară distorsionare a procesiunii, a motivației,
dar si la o greșită judecată a acestui ritual privit eminamente dintr-o perspectivă
catolic-spaniolă. De altfel, in urma primelor relatări a apărut in Europa un
val masiv de condamnare a „împăratului-criminal” Moctezuma, indignare aparent
menită a ascunde si a justifica jafurile si genocidul făcut de trupele spaniole.
Ulterior, foarte multi istorici au început să conteste aceste practici si să catalogheze
aceste relatări ca fiind „propagandistice”. Din păcate pentru ei, dovezile arheologice
recente arată însă că aceste ritualuri nu erau nici izolate si nici de mică sau
mare amploare.
Descrierile conchistadorilor (Hernan Cortes, Andres de
Tapia etc.), dar si cele ulterioare (precum cele ale clericilor Bernardino de
Sahagun, Toribio de Benavente Motolinia, Bartolomé de las Casas sau Diego Durán
) ne descriu cu destulă exactitate ritualul sacrificiilor umane ale imperiului
aztec, cu mici diferențe. Sacrificatul (potrivit studiilor ADN – prizonieri de război
sau sclavi neaparținând ca etnicitate populației aztece) era adus in vârful
piramidei, in zona pietrei sacrificiale, unde era țintuit de către 4 sau 5
persoane (femei sau bărbați) in timp ce preotul ii deschiderea cutia toracică
cu un cuțit de silex (sau obsidian). O dată ce cutia toracică era deschisă, preotul
băga mana in cavitate si scotea inima sacrificatului, o arăta/ îndrepta/ oferea
zeului soare si apoi o arunca intr-un vas aparținând stăpânului sclavului sau
prizonierului de război. Corpul ii era apoi împins in jos pe scările piramidei,
reconstituind alegoric apusul soarelui.
Cele patru descrieri analizate par grupate cate două:
primele două (Bernardino de Sahagun si Toribio de Benavente Motolinia) sunt
inflamate si pompieristice, neținând cont de diferențele culturale si
religioase dintre privitor si participanții la ritual sau însemnătatea acestuia
pentru aceștia. Următoarele (Bartolomé de las Casas si Diego Durán) sunt însă
mai rezervate, căutând a înțelege practicile religioase, valorile etico-morale
sau ideea de dreptate sau Drept ale populației aztece.
Repulsia si indignarea primelor două descrieri par a
fi generate de uitarea „voluntară” a istoriei (cunoscute) a practicilor romane,
egiptene sau chinezești (acestea din urmă incă necunoscute conchistadorilor
spanioli). Trăgând o paralelă putem spune că este greu să fii îngrozit de
„masacrele” sacrificiilor aztece (relatate in jurul anilor 1500), unde găsim aproape
700 de fragmente umane (Templo Mayor) când, in aceeași perioada (23-24 august
1572), in Paris, circa 30.000 de hughenoți au fost masacrați (Noaptea Sfântului
Bartolomeu).
Sacrificiile umane ale aztecilor au fost reale si își
au originea in credințele religioase si tradiționale ale acestor popoare
reunite sub Imperiul Aztec. Ritualul este important pentru coeziunea unui popor
si niciodată nu este arbitrar sau neavând o importanță majoră in funcționarea
si existenta acelui stat. Privind echidistant, din punctul meu de vedere, ritualul
sacrificial este un aspect minor, lipsit de o însemnată importantă in înțelegerea
societății aztece, fapt relevat si din citirea „Códice Tudela” aflat in Museo
de América unde planșele reprezentând aceste practici sunt puține si
descrierile mult mai calme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu