marți, 5 mai 2015

Simt miros de alegeri locale...

In anul 2009 terminam o foarte obositaore perioada de campanie. Astazi simt deja mirosul alteia. 
Mi se cere sa ma implic. Nu cred ca o voi face-o. Am devenit mai circumspect intre timp. 
Materialul scris insa atunci a ramas de actualitate. Dragi prieteni si dusmani politici.. cititi-l. 



" Alegeri 2009. What went wrong ?

Desi am prins toate campaniile post-revolutionare, nu cred ca vreuna a semanat cu alta. Primele alegeri m-au prins in pozitia de "studint in drept si jurnalist"pe aceea vreme lucrand ca sa ma intretin la Catavencu. Nu, nu exista Academia ci doar Catavencu.Asa am ajuns sa ii cunosc destul de bine pe domnii Coposu, Ratiu, Campeanu, Iliescu.Pentru o scurta perioada m-am implicat in marketing politic pentru PAC ( isi mai aduce aminte cineva de candidatura anulata a dl Nicolae Manolescu spre presedentie?).
Ulterior am iesit din sfera politicii.

Insa nu voi face istoria dezamagirilor politice ale mele ci voi incerca sa formulez cateva remarci personale legate de ultima campanie pentru Presedentie. Din punctul de vedere al unui om de marketing neimplicat politic.

1. Time is critical.O lege cunoscuta de toata lumea dar ignorata de ..toata lumea. Actiunile ( mai ales ale PSD) au avut un timming execrabil. Bombele au fost lansate prea devreme , tinta avand timp sa demonteze acuzele sau timpul si alte scandaluri sa le voaleze. Secventialitatea atacurilor a fost remarcabila prin absenta. orice strateg stiind ca o victorie este compusa din serii largi de mini-succese care trebuiesc proiectate si utilizate intr-un crescendo natural. Exista perioade de teasing, exista momentul lansarii, exista apoi re-lansari si exista module de re-aducere in atentie a subiectelor. Totul implica atat o definire clara a strategiei cat si o masurare atenta a situatiei subiectului.That was not what I had seen . Nu numai la PSD dar si la PDL. La PDL insa toata campania mi-a parut a fi de tip eroic cu un singur om si o singura strategie: Basescu singur vs toata lumea. (modul empatic de tip mioritic?). De altfel actualul presedinte mi-a parut a fi reactiv, in intreaga campania nefacand decat sa dezamorseze scandalurile opozitiei si apoi sa capitalizeze tocmai pe aceste erori. In fotbal cred ca am putea afirma ca a juca doar pe contra-atac, marcand frecvent. Ceea ce i-a adus multe beneficii dar nu ascunde lipsa unei strategii proprii. Desi NU ma indoiesc ca are oameni valorosi alaturi. Poate ar fi timpul sa asculte si alte voci.

2. Start early.O problema imensa. Nici o campanie sau strategie nu incepe ..in campanie. Ea incepe cu foarte mult timp inainte. Cred ca echipele de strategii de campanie si staff-ul campaniei trebuiau initializati si lansati in actiune acum..2 ani ? OK. Daca am intreba candidatii cred ca ar fi de acord cu mine. Time is always short.Atatea lucruri pe care aparent toata lumea le cunoaste dar nimeni nu le aplica.Sugestie: urmatoarele alegeri sunt cele pentru Primarii. Ce ar fi sa va apucati de Luni de lucru?

3. Nisa de lucru.Fiind un adept al marketingului de nisa pot afirma ca una din gravele greseli ale ambelor campanii a fost tocmai ignorarea principiilor si avantajelor extraordinare ale marketingului de nisa.Nu voi reveni asupra descrierii acestuia ci voi aminti ca PSD a incercat sa discute cu toata lumea ( cand vorbesti cu toata lumea nimeni nu te asculta pentru ca mesajul nu este personal, relevant si direct ci suna a spam). Presedintele insa a incercat sa se focalizeze pe mediul rural ( unde cred ca avea un handicap) intrand insa intr-o lupta foarte grea: pe de o partea a ignorat nisele care l-ar fi adoptat imediat ( urbanul, high-class and YUPI es) care au migrat spre Crin , pe de alta parte nisa aleasa nu este o nisa..este o masa mare care raspunde greu. Grupul ales este lenes, greu isi schimba opinia si este dependent de opinia ..urbanului educat.Alege cu atentie nisa, cucereste-o, transforma-o in agent de promovare apoi ataca o alta nisa. Repet again, and again and again. In curand vei avea de partea ta mase compuse din nise. Pe care le-ai cucerit cu mesaje diferite dar coerente.Nu miza pe faptul ca vechea garda care te-a sustinut te va pastra ca optiune daca o ignori. Cei  care ramin orice s-ar intampla cu tine este miezul de fier. Pe ei ( si doar pe ei) poti sa ii ignori. Vor fi cu tine indiferent de ce se intampla.

4. Choose medium.Cand proiectezi o campanie iti alegi un medium in care te vei manifesta cu preponderenta. Sunt adeptul mxului de marketing si a mixului de canale dar nu sunt adeptul facatului de varza din comunicare.Alegerile ar fi fost : offline - outdoor, direct marketing man-to-man, viral - word of mouth, TV & Radio, online - Internet.Unul din canale trebuie sa fie preponderent. Ce au ales candidatii ? Varza. Toate si niciunul.O greseala mai ales din partea Presedintelui care stia ca mogulii/statiile TV sunt aprioric necompliante. Mai rau : ii sunt dusmane.Atunci ar fi trebuit sa fie adoptate restul canalelor.
Pe de alta parte, alegerea canalului principal este fara succes daca nu INTELEGI modul de propagare si modul de manipulare a acelui canal de comunicare. Poate la fel de important: modul in care masori rezultatele pe aceste canale.Internetul a fost de data asta la capitolul "altele" desi a adus rezultate excelente in 2004. De ce se uita lectiile importante? Mai ales de ce PDL a tratat cu superficialitate acest mediu care in 2004 a fost factor "wow" ? Oameni puternici si inteligenti avea inca de partea lui ( dar, stiti despre cine vorbesc).

5. "Nu scoate niciodata pistolul daca nu ai de gand sa omori pe cineva"- zicala texana.Implicarea media sau a grupurilor de presiune nu a avut rezultatul scontat si mai ales din lipsa unei determinari de a "duce lucrurile la bun sfarsit". Daca declansezi un atac proiecteaza-l sa fie final, sa distruga si sa anihileze adversarul. Nu sa il "slabeasca"sau sa ii "deterioreze pozitia".Nici politica si nici marketingul nu sunt pentru cei plini de mila si evlavie. Sunt pentru cei care doresc razboi si doresc anihilarea adversarului si un sfarsit rapid al conflictului. Cu cat termini un razboi mai repede cu atat si pacea vine mai repede.Niciuna din actiunile belicoase ale adversarilor nu mi-au parut dominate de dorinta de a da lovitura finala adversarului. Pareau facute sa il destabilizeze, sa il puna in dificultate sau sa il descurajeze.Aici poate nu inteleg eu jocul (murdar oare sau doar natural?) al politicii in care aliante improbabile se creeaza penste noapte si "usa lasata intre-deschisa"poate fi o idee buna. Dar cred ca tocmai aceste voalari prelungesc un razboi lung si sangeros. Say clear : I want to destroy you and I will not stop untill I will achieve that.

6. Abandoneaza ce nu poti masura.Exemplu: Ambele partide si-au risipit bugetele in banere stradale. A calculat insa cineva daca ele au un efect? Cand majoritatea companiilor private abandoneaza expunerile stradale, partidele politice isi distrug bugetele in strada. Seems stupid to me. O asociatie ( careia nu ii fac reclama fiind o mare dezamagire ptr mine prin implicarea in campanie ) afirma ieri ca sume imense ( +700.000 EUR) au fost risipite pe banere stradale. Cu un buget 1/2 ( cca 350.000 EUR) ce ar fi putut face Internetul pentru candidati ? (OK, ok, daca incepeau acum 1-2 ani). Cu restul de 350.000 EUR ce ar fi putut face direct marketingul ?Incercati sa va imaginati efectele acestor actiuni si efectele acestor bugete bine cheltuite.
Mai sunt concluzii dar poate vor reveni asupra subiectului zilele viitoare ( indiferent de rezultatul alegerilor).


Concluzia mea este insa o acuza adusa staff-urilor de campanie care au jignit prin actiunile lor toate principiile maketingului ( da, si marketingul politic este Tot Marketing) modern si si-au pus candidatii in pozitia de a se extenua intr-o lupta prost gandita si fara o strategie clara.Actiunile lor imi releva niste persoane multumite, calme, caldute in pozitia lor. "Saracia ascute mintea"imi spunea un partener de afaceri. Da, foamea si saracia ascute mintea iar auto-suficienta distruge campaniile de marketing. Blitz-test pentru managerii de campanie : scoateti acum din portmoneu biletele de autobuz sau metro. Numarati cate are tot high-stafful campaniilor. ( Predictia mea : 0). Lumea este in alt loc decat voi.
Intelege cumparatorul/votantul in mod intim. ( be there where he is).Intelege frustrarile lui si dorintele lui ( be as much as you can as he is). Planifica din timp si cu atentie. Start early. Orice drum de 1000 km incepe cu un pas ( proverb cred chinezesc). Daca nu incepi devreme trebuie sa alergi in ultima zi 1000 km. Nu poti. Alege oameni tineri si da-le puterea de a actiona. Sunt inteligenti, infometati si dornici de afirmare. Pe cei care te-au slujit cu credinta "pensioneaza-i"pe perioada razboiului. Au pierdut legatura cu realitatea care se vede deformat prin geamul unui Mercedes.Invata din lectii si nu uita ca va exista o "data viitoare". Suferinta care nu se transforma in intelepciune se cere repetata.
De ce nu am dat aceste sugestii mai devreme ? Pentru ca, cu siguranta, nici atunci nu le-ar fi ascultat cineva. Din furtuna nu mai poti auzi nimic. Cand esti deja in furtuna incerci sa iesi din ea. Sfaturile te pot ajuta inainte de furtuna sau dupa cand trebuie sa incepi sa te pregatesti pentru urmatoarea. Care cu siguranta va venii mai devreme decat iti imaginezi.
Ambele echipe au membrii valorosi si plini de idei. Veteranii au siguranta si calmul necesar, tinerii au isteria si nerabdarea specifica varstei. Uniti cele doua pozitii, alegeti O Strategie si urmati-o.Ascultati . Masurati. Proiectati. Executati. Castigati.
Marketingul modern spune : You have to over-promiss. La fel faceti si voi in campanii. Cititi insa si a doua propozitie: But you have to Over-deliver after the sale.Keep the in your mind."




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Unind puncte pe hârtia memoriei.

  Când ești in zona Varna este recomandabil sa vizitezi Balcicul. Un motiv ar fi ca in zona nu ai multe locuri demne de vizita (in afara ora...