sâmbătă, 22 iunie 2013

Soarele meu

In istoria filosofiei a devenit faimos dialogul dintre Diogene-cainele si Alexandru Macedon, devenit ulterior model al cuceritorului-razboinicului-educat. Alexandru si-a dorit sa il viziteze pe marele cinic si a ajuns in fata lui :
- Eu sunt Alexandru, marele rege. 
- Iar eu sunt Diogene, marele caine. 
- De ce te-ai autointitulat "caine" ? 
- Pentru ca ii laud pe cei care dau, ii latru pe cei care nu dau si ii musc pe cei rai. 

Discutia a continua in acelasi stil iar Alexandru, profund impresionat de maretia cinicului a sfarsit prin a-l intreba :
- Diogene, iti pot da orice imi ceri. Ce iti doresti ?
- Ceea ce vreau au este sa te dai la o parte, pentru ca imi acoperi soarele. Lumina soarelui nu mi-o poti da dar vad ca mi-o iei. 

Lucruri simple. Cinismul ( urmat apoi si de stoicism) si-a construit doctrina in jurul acestor nevoi. Au promovat o dietetica idealista asupra simplitatii vietii. Din pacate insa idealismul si simplitatea se autocorup. Lui Alexandru ii lipsea ( si scurta dar furtunoasa lui viata a aratat asta) intelegerea ataraxiei hedoniste. Educat de Aristotel , elevul lui Platon, a devenit maret urmarind idealurile Platoniciene. Prabusirea sa a fost generata insa de lipsa masurii si a distantarii epicureice, cinice si ( cu indulgentele de rigoare) stoice. Excesele idealiste au nascut multi monstrii in istoria omeniri dar si superbe modele morale, culturale si filosofice.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Unind puncte pe hârtia memoriei.

  Când ești in zona Varna este recomandabil sa vizitezi Balcicul. Un motiv ar fi ca in zona nu ai multe locuri demne de vizita (in afara ora...