In Iunie 2006 ( oups) scriam asta : ( si da, inca sunt in acord cu mine insumi )
Leaderii din management isi conduc organizatia impunind sau creind
ritmuri emotionale profunde. Istoria ne-a aratat leaderi politici care
si-au folosit aceste abilitati pentru a isi duce organizatiile/popoarele
la un sfirsit dezastruos. Am putea aminti furiile create de Hitler in
Germania, Pot Pol, Stalin si mai nou Slobodan Milosevici. Ei au reusit
sa uneasca popoare intregi sub un mesaj emotional puternic dar
distructiv. Au avut si configuratia politico-economica de criza care
naste asemenea monstrii.
Tocmai in natura mesajului sta diferenta
dintre leaderul rezonanat de care aminteam in posturile trecute si
demogagie.
In comparatie cu leaderii, demagogii incearca sa obtina aceleasi
rezultate dar imprastiind un mesaj negativ si distructiv, mesaj care se
bazeaza pe un amestec de frica, furie si ultimativ ura.
"Noi" suntem
amenintati de "ei", "ei" vor sa ia ceea ce avem "noi", "noi" suntem
atacati si pozitia noastra este pusa in pericol de "ei", "noi" trebuie
sa luptam cu "ei", "ei"trebuie sa dispara ca "noi" sa existam, "ei"
sunt altfel decit "noi" samd. Acest tip de mesaj doar polarizeaza
organizatia si membrii ei in jurul unei lupte, nu o uneste pentru o
cauza comuna pozitiva. Polarizarea este creata bazindu-se pe instincte
de supravietuire si pe provocarea "luptam sau disparem".
Acest tip de
leader-demagog isi bazeaza discursul pe resentimentele intrinseci
membrilor organizatiei(la un moment dat) , pe aroganta pseudo-puterii
leaderilor,pe o falsa charisma a demagogului, pe afirmati si nu pe
explicatii. Gustav LeBon, acum mai bine de 100 de ani, descria cu mare
acuratete acest tip de mesaj in lucrarea "Psihologia maselor". Lucrind
cu emotii primitive o lucrare scrisa acum 100 sau 1000 de ani are
aceeasi valoare si in 2006. Acest tip de leader-demagog ( leaderi
disonanti evident ) se remarca printr-o lipsa acuta de empatie si isi
creeaza o aura bazindu-se pe manipulare sociopata, umilirea oamenilor,
zvonuri si abuzuri tiranice. Desigur vor poza in "omul dintre oameni" ,
popular sau mai bine zis populist, modest si "la locul lui" (aduceti-va
aminte de Ceausescu) si de foarte multe ori nu sunt constienti de
impactul negativ al metodelor lor asupra organizatiei. Unii dintre ei
sunt carismatici si atunci prind in plasa lor multi naivi.
Demagogii arunca o vraja asupra organizatiei, vraja construita din
aceste emotii distructive iar stilulor manipulativ si tiranic impiedica
(in cele din urma) orice creativitate reala. Se bazeaza pe furtul de
idei sau de tehnologii de la concurenta, furt care apoi este prezentat
ca fiind proprietatea exclusiva a geniului lor. Nu se feresc a imprumuta
chiar discursul concurentei, modificindu-l astfel incit sa poarte cu el
saminta urii. Fiind prosti specialisti nu vor explica niciodata, ci vor
afirma si impune concluziile lor.
In lumea afacerilor ei creaza tensiuni interne industriei in care
activeaza iar in propria organizatie concediaza toti creatorii si
reusesc sa isi elimine partenerii prin tertipuri sau masinatii de tip
machiavelic. Efectele metodelor utilizate ( zvonuri, barfe, atacuri
subterane,insinuari, interventii politice si mediatice) aduc grave
prejudicii intregii industrii de care in mod real nu le pasa. Cultiva
frica, propaga idea unor amenintari grave care se vor adeveri daca nu
sunt ascultati si urmati, doresc supunere totala si utilizeaza trucuri
ieftine pentru a-si mobiliza echipa intr-o anumita directie. Este atit
de usor sa ii faci pe oameni sa urasca ceva/cineva sau se se teama de
ceva/cineva. Din fericire aceste emotii sunt (inclusiv din punct de
vedere biologic) de scurta durata, foarte intense si obositoare. Aceste
emotii pot sa ne ajute sa trecem peste o criza dar cu siguranta sunt
perdante pe termen mediu sau lung.
Din fericire demagogii sunt in imensa lor majoritate in lumea politica.
Pina acum citva ani nu cunoscusem nici unul in lumea de business. Am
avut insa "norocul" sa pot studia pe propria piele efectele unui astfel
de concurent si cred ca este momentul sa imi pun in scris experienta.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Unind puncte pe hârtia memoriei.
Când ești in zona Varna este recomandabil sa vizitezi Balcicul. Un motiv ar fi ca in zona nu ai multe locuri demne de vizita (in afara ora...
-
Dupa cel de-al doilea razboi mondial au aparut si bancuri, oroarea fiind foarte bine combatuta cu un pic de umor si/sau sarcasm. Doi evrei...
-
Acum 72 de ani, pe 24 octombrie, după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, 51 de state au fondat Organizația Naţiunilor Unite. Po...
-
Tiranul Dionysios îi dădu să aleagă între trei curtezane; el însă le luă pe toate trei, spunând: „Paris a plătit scump alegerea uneia din t...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu