Ploutarkhos, istoric, scriitor si moralist grec, exponent al curentului aticist, personalitate de seamă a culturii Greciei Antice este autorul pe al cărui text îmi argumentez aceasta digresiune. In lunga-i viață (81 de ani – 46 d.Hr| 127 d.Hr), a creat o vastă operă, reunită in anul 1296 de către Maximos Planudes in două mari culegeri: Moralia si Bioi Paralleloi. Asupra unui pasaj din această ultimă culegere îmi voi îndrepta atenția, mai exact asupra Vieții lui Lycurg. A fost folosită traducerea in limba română: Plutarh, Vieți Paralele, traducere, notă introductivă, notițe introductive și note de prof.univ. N.I.Barbu, Editura Științifică, București.
Fiind
unul dintre istoricii cei mai cunoscuți ai Greciei Antice este inutil a insista
asupra personalității acestuia sau a „încadrării in contextul istoric” a
autorului, iar vastele efecte in timp a scrierilor sale au făcut subiectul
multor lucrări de specialitate (dar si a multor deviații care exagerează
impactul său asupra scriitorilor perioadei Renașterii si Iluminismului).
Textul vizat este :
„IX. Astfel, mai întâi a scos în afara legii
orice monedă de aur și de argint, orânduind să se folosească doar cea din fier,
dar și acestei monede, care cântărea greu și era mare, i-a dat o valoare atât
de mică, încât echivalentul a zece mine avea nevoie de o mare încăpere în casă,
ca s-o depună, și de un car tras de doi boi ca să o transporte. (...)
După aceasta, a izgonit și meșteșugurile
nefolositoare și ușuratice. De altfel, și fără să le izgonească cineva, multe
dintre aceste meșteșuguri se prăbușeau o dată cu noua monedă de vreme ce
lucrurile nu-și mai găseau posibilități de vânzare, căci moneda de fier nu
circula în celelalte cetăți grecești, și, luată în râs, nici nu avea preț,
astfel că nici nu era cu putință să cumpere lucruri străine și ieftine, și în
porturile Laconiei nu intra nici o încărcătură de marfa și în Sparta și Laconia
nu se aducea nici un sofist, meșter la vorbe deșarte, nici un prezicător
şarlatan, nici un întreținător de hetaire, nici un lucrător de podoabe de aur
sau de argint de vreme ce nu exista monedă.
X. Dar plănuind să dea lovituri și mai
puternice luxului și să nimicească pofta de bogăție, a pus în ființă o a treia și
foarte frumoasă treabă politică, și anume a orânduit sisitiile. Sisitiile erau
mese în comun, la care [spartanii] se ospătau cu mâncăruri și alimente anume
statornicite, iar acasă nu mai obișnuiau să mănânce întinși pe paturi scumpe și
luând bucate de pe mese de mare preț, fiind îngrășați la întuneric- întocmai ca
niște animale lacome- de mâinile slujitorilor și bucătarilor, stricându-și o
dată cu trupurile și moravurile...”
Despre
Sparta știm puține lucruri. Puține vestigii, puține date nemediate, puține
scrieri si informații directe. Despre Sparta știm de la Ceilalți. Iar acești Ceilalți
(in special Atenienii) sunt singurii care încearcă să ne definească Sparta si concepția
de viață a Spartei. Atena este însă dușmana de moarte a Spartei. Atena a fost
umilită in nenumărate rânduri de Sparta. Atena si-a văzut magnificele ziduri doborâte
de Sparta. Cetatea Atenei a urât si respectat Sparta.
Nu
același lucru îl putem spune despre intelectualitatea Atenei. In imensa lor majoritate,
filosofii antici (indiferent de școala cărora le aparțineau) au lăudat modul de
viață si spiritul spartan. A judeca Sparta pe baza scrierilor ateniene este o
întreprindere ce trebuie făcută cu atenție. Înfruntarea celor două orașe-stat nu este doar
o problemă politică sau o problemă generată de nevoia de expansiune a acestor
state. Ele sunt intrinsec opuse, ele reprezintă două moduri antagonice de a
exista, de a defini o cetate aici Jos si acolo- Sus, de a defini modul de viață
al omului in cadrul societății ideale. A face o enumerare a ceea ce le deosebește
pe cele două ar fi obositor atâta timp cat ceea ce le aseamănă s-ar rezuma la
enumerarea lucrurilor de bază. Zidul Atenei, discursul atenian, mâncarea ateniană,
concepția asupra morții, asupra valorii individului, asupra „democrației”, a maternității,
educației, totul le pune in poziții antagonice. Dar aici ne referim la modul de
a privi „averea”, „bogăția” si expunerea acesteia.
Spartanul
este parte a cetății fără ziduri, cărămidă a zidului viu al Spartei, celulă
valoroasă a organismului viu al Ideii-Sparta. Căci Sparta nu este o cetate, ea
este un modus vivendi, este o Idee. Si ideile sunt veșnice. Spartanul este
Egalul Spartanului. Nu amândoi la fel de mici, ci amândoi la fel de mari. Nu săraci,
nu bogați. Spartani. Nevalorizând aurul, metal sclipitor dar neavând o
utilitate practică, ci recunoscând valoarea si importanta Fierului, metal al
plugului si al kopis-ului. Dar daca ai un plug, un kopis si educația Spartei,
ce îți mai trebuie?! Statul al cărei celula vie ești, a cărei existenta o
propagi si o aperi, îți asigură restul nevoilor vieții. Si cu cat ai nevoie de
mai puțin, cu atât vei fi mai mulțumit cu cat de mult ai.
Lycurg
nu a adus Spartei legile. Lycurg a revelat Spartei un mod de viață, o filosofie
de viață care, o data acceptata, a devenit „trăirea” ideii de spartan.
Spartanul nu respectă legile, el este Legea. Legea Spartei este clara, simpla,
democratica (in adevăratul sens al cuvântului), este zidul de apărare al cetății,
este unitatea falangei spartane, este politică demografica si politica externa,
este relația economica cu sclavul, cu restul Eladei si lumii. Mai presus de
religie sta legea Spartei. Legea devine religie introiectata prin educația
spartana in fiecare egal de la vârste fragede. Legea este eugenia practicata,
respingerea prostituției, a împodobirii cu lucruri, a mâncării ne-esențiale, a
excesului sau al dependentei de Altul. Sparta si-a redus nevoile devenind, așa
cum predica stoicismul ulterior, eliberata prin legea „necesarului”.
Sparta
își este ea însăși suficientă.
Deși Sparta practicase expansiunea (coloniile si expansiunile lui Menelau, Liga
Peloponesiaca etc), niciodată nu a făcut-o din rațiunea păguboasă a lăcomiei
sau luxului, ci din rațiunile impuse de legea ei.
Sparta
a existat, a prosperat, a modificat umanitatea, a cucerit, a plâns, s-a
dezvoltat si s-a prăbușit in uitare. Ideea pură nu poate supraviețui. Prăbușirea Sparte nu a fost
generata de relațiile geo-politice sau economice ale acelei perioade. Prăbușirea
Spartei (aidoma insuccesului Falansterelor ulterioare) a stat in incapacitatea
ulterioară a spartanului de a respecta Legea Spartei. Respectarea legii Spartei
a adus-o la nivelul canturilor eroice si nerespectarea acesteia a adus-o in
colbul uitării. Omul nou -căutat si de comunism mai demult, dar si mai de curând-
este greu de creat. Exteriorul nu va suporta existenta unui Ideal Utopic
funcțional.
„Utopia
Spartană” (distopie a
Atenei si a restului lumii) a fost susținută si creată de Legea Spartei, lege asumată intim de fiecare celulă a corpului Spartei. Din aceasta
cauză, povestea Spartei
este intangibilă,
nedegradată si prezervată pentru generațiile ce i-au
urmat ca „epoca de aur” a unui model de „laconism” (este impropriu chiar a
folosi „stoicismul” atenian când discutam despre Sparta) exemplar.
Sic
transit gloria mundi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu