Nu voi insista asupra
evidentelor (se estimează că doar 1% din populația Egiptului era alfabetizată),
ci asupra impactului acestei importante a scribului asupra istoriei Egiptului.
Cele mai clare informații
pot si găsite in papirusurile Lansing si Sallier III, ambele fiind regăsite in
cadrul British Museum. De altfel îmi pare foarte bine analizat papirusul
Sallier dar, din varii motive, posibile incertitudini, mai puține analize sunt
realizate pe marginea papirusului Lansing. As dori să îmi abat atenția cu
precădere asupra acestuia. O poarte din acest document va fi citat mai jos spre
susținerea argumentelor ulterioare:
Pentru ucenicul său, scribul Wenemdiamun.
[Scribul regal] și supraveghetorul
șef al vitelor lui Amen- [Re, Regele zeilor. Nebmare-nakht vorbește cu scrib
Wenemdiamun]. [Aproprie-te de
aceasta] nobilă profesie ... O vei găsi utilă ... Vei fi avansat de
superiorii tăi. Vei fi trimis în misiuni ... Iubește scrisul, evită dansul
; atunci vei deveni demn de a fi oficial. Nu tânji după pădurea de
mlaștină. Întoarceți spatele aruncării cu pietre și alergatului. Ziua
scrie cu degetele tale; recită noaptea. Împrieteniți-vă cu sulul, cu
paleta. Sunt mult mai plăcute decât vinul. Scriind pentru cel care citește
este mai bine decât toate celelalte profesii. Îi place mai mult decât
pâinea și berea, mai mult decât îmbrăcămintea și unguent. Merită mai mult
decât o moștenire în Egipt, decât un mormânt din vest.
Sfaturi pentru elevul nedorit
Tânărule, cât de îngâmfat ești! Nu asculți când vorbesc. Inima ta este mai densă decât un mare obelisc, [cu o] înălțime de o sută de coți, grosime de zece coți. Când este terminat și gata de încărcare, multe echipe de lucru îl desenează. Aceasta aude cuvintele oamenilor; este încărcat pe o barjă. Plecând de la Yebu este transportat, până când ajunge să se odihnească loc în Teba.
Toate ocupațiile sunt rele, cu excepția
celei a scribului
Uita-te cu ochii tai. Ocupațiile
sunt în fața ta.
Ziua spălătorului crește, scade. Toate membrele lui sunt slabe, [din
cauza] albirii hainele vecinilor în fiecare zi, de la spălarea lenjeriei lor.
Făcătorul de oale este îmbibat cu pământ, ca unul a cărui rude au
murit. Mâinile, picioarele lui sunt pline de lut, el este ca unul care
trăiește în mlaștină.
Cizmarul amestecă in cuve. Mirosul lui este pătrunzător. Mâinile
lui sunt roșii de roiba, ca unul care este murdar cu sânge. Se uită în
spatele lui după zmeu, ca unul a cărui carne este descoperită.
Paznicul pregătește ghirlande și lustruiește vase. El petrece o noapte
de trudă la fel ca unul pe care Soarele strălucește.
Negustorii călătoresc în aval și în amonte. Sunt cât se poate de
ocupați, transportând mărfuri dintr-un oraș în alt [oraș]. Îi
aprovizionează pe cel care dorește. Dar vameșii scot aurul, cel mai
prețios dintre metale.
Echipajele navelor din fiecare casă (de comerț), își primesc
încărcăturile. Pleacă din Egipt spre Siria, iar zeul fiecărui om este cu
el. (Dar) nici unul dintre ei nu spune: „Vom vedea din nou Egiptul!”
Tâmplarul care se află în șantierul naval transportă cherestea și o
stivuiește. Dacă dă azi rezultatul de ieri, vai de membrele lui! Constructorul
de nave stă în spatele lui pentru a-i
spune lucruri rele.
Lucrătorul care este în câmp, a sa este cea mai grea dintre toate
slujbele. El își petrece ziua încărcat cu uneltele sale, legat de cutia sa
de instrumente. Când se întoarce acasă noaptea, este încărcat cu cutia de
scule și cu lemnele, cu cana sa, și pietrele lui albe.
Scribul, el singur, înregistrează rezultatul tuturor. Ia aminte la
asta!
Nenorocirile țăranului
Permiteți-mi să vă explic și situația țăranului, acea altă ocupație
dură. [Vine] inundația
și îl îmbibă ... își îngrijește uneltele. Ziua își taie uneltele
agricole; noaptea împletește funii. Chiar orele prânzului le petrece in
munca agricolă. Se echipează pentru a merge pe teren de parcă ar fi un
războinic. Câmpul uscat se află în fața lui; iese să-și ia carul cu
boi. Când a fost păstor mai multe zile, își aduna carul sau și revine cu
ea. El ii face un loc pe teren. Vine zorii, se duce să înceapă (?) și
nu o găsește la locul ei. Își petrece trei zile căutând; o găsește în
mlaștină. Nu găsește piei lor; șacalii i-au mestecat. Iese,
îmbrăcămintea în mână, să ceară pentru el un car cu boi.
Când ajunge la câmpul său, îl găsește rupt. Își petrece timpul cultivând,
iar șarpele îl urmărește. Aceasta termină sămânța pe măsură ce este
aruncată la pământ. Nu vede o lamă verde. Face trei arături cu cereale
împrumutate. Soția sa a coborât la negustori și nu a găsit nimic pentru
troc. Acum scribul ajunge la țărm
ca sa înregistreze recolta. Însoțitorii sunt în spatele lui cu
toiaguri, nubienii cu bâte. Unul îi spune (lui): - Dă cereale. - Nu
există. Este bătut sălbatic. Este legat, aruncat în canal, scufundat
cu capul în jos. Soția lui este legată în prezența sa. Copiii lui sunt în
lanțuri. Vecinii lui îi abandonează și fug. Totul s-a terminat! Nu
există cereale.
[...] Fii scrib și ferește-te de armata! Cheamă și fiecare va spune:
„Iată-mă”. Ești ferit de chinuri.
Fiecare om caută să se ridice. Ia aminte la asta!”
Rolul scribului apare aici ca fiind asemănător atât intelectualului modern,
dar si al funcționarului public modern, cu avantajele, inegalitățile si unele
abateri de la o egalitate socială, concept necunoscut in aceea perioada dar la
care ne putem raporta astăzi.
Scribul are roluri
diverse, acoperind aproape întregul spectru al activității guvernamentale
moderne. Scribii mențin regatul unit
prin comunicările pe care le fac prin rețeaua proprie administrației
faraonului, subordonată evident acestuia. Funcționează deci ca un liant al societății
si, având puterea de a scrie si înțelege dorința faraonului, devin umbra
puterii acestuia. Scribul punând in scris voința zeului-faraon, căpătată prin
extensie (o „contaminare”) o importantă mare in fata restului societății.
Proximitatea faraonului îl ridică, in multe cazuri, deasupra liderilor
militari, in anumite cazuri chiar deasupra celor religioși pe care ii
substituie in anumite cazuri. Scribii sunt organizați pe niveluri ierarhice
într-o structură piramidală extrem de complexă, iar competenta de scrib devine
cerința unor activități care se bucură de un anumit prestigiu. Acum, pentru a
deveni funcționar sau preot, cunoașterea scrierii era absolut necesară.
Scribul este istoricul Regatului. Ceea ce, in
perspectiva si credințele asupra morții si preaslăvirii faraonului in fata generațiilor
următoare, are o importantă mult mai mare decât in alte părți ale lumii antice
sau ulterior in istoria omenirii. Dorința de a fi păstrat in memoria colectivă
(imaginarul) a faraonului si credința in viața de după moarte așa cum este
asumată de civilizația egipteană dă aceasta exacerbată putere
scribului-istoric. Scribul scrie, descrie
si, in multe cazuri, modifică istoria scrisă. El este cel care, la cererea preoțimii
si a faraonilor, șterg din istorie domnii importante. Cine controlează scrierea
istoriei are o putere mare si asupra vieții ulterioare a sufletului faraonului.
Scribul este colectorul de taxe. Si Regatul
Egiptean, ca si restul statelor antice, medievale sau moderne, există si
prosperă prin colectarea de taxe. Fiind cei care pot scrie, pot comunica si pot
avea acces la arhive, scribii devin motorul de finanțare al Regatului. Scribii
aveau astfel puterea de a nota, de a modifica si de a abuza de această
calitate, meteahnă care se păstrează si in zilele moderne. Dacă in perioadele
ulterioare existau măsuri de verificare, scrisul si cititul fiind mai
accesibile, in Egiptul Antic scribii par a fi unicii deținători de putere. Singurii
care le-ar fi putut afecta puterea fiind nobilimea si preoțimea, si ele fiind
literate. Scribii egipteni apar în mod regulat în frescele mortuare ce
zugrăveau activitățile de zi cu zi: înregistrarea recensământului bienal al
bovinelor, măsurarea câmpurilor în scopuri de impozitare, verificarea
livrărilor de cereale recoltate, cântărirea metalelor prețioase. Vechii
egipteni au acordat o semnificație imensă cuvântului scris. Ei credeau că
angajarea vorbirii în scris a făcut cuvintele reale și adevărate, o credință
împărtășită de toți egiptenii, alfabetizați sau nu. Cei care nu pot citi
singuri au angajat scribi pentru a
întocmi contracte, scrisori, inventare și testamente. Scribii au fost meniți
astfel să facă acordurile și intențiile permanente și obligatorii. Când scribul
și-a recitit lucrarea, clientul său a avut încredere în el să recite sincer
cuvintele pe care le scrisese, având încredere că nu va abuza de chemarea sa.
Scribul este privilegiat. Nu oricine putea deveni scrib. Nu ușor puteai deveni scrib (este estimată o perioadă de pregătire de 5-6, pană la 12 ani). Nu exista o mare competiție si deci o siguranță personala in a fi scrib. Scribul nu avea nevoie de legi ( ale „funcționarului public”) sau de agenții ( „Agenția Națională a Funcționarilor Publici’) care să le prezerve privilegiile, ele fiindu-le apărate prin greutatea de a deveni scrib sau imposibilitatea majorității la a accede la aceste posturi.
Bucăți de scrieri hieratice antice, în mare parte scrise de scribi studenți
pe fulgi de calcar numiți ostraca, sugerează că, oricât de umilă ar fi
originile sale, un egiptean educat ar putea realiza aproape orice. Horemheb
(d.1292 î.Hr.) este un bun exemplu. Născut din părinți de rang mediu,
pregătirea sa de scrib l-a dus la o carieră în armată. In timpul domniei lui
Ahenaton (1353-1336 î.Hr.), Horemheb s-a ridicat prin rândurile militare și, in
timpul conducerii lui Tutankhamon (1332-1323 î.Hr.), a fost comandantul șef al
forțelor egiptene. În calitate de consilier apropiat al tânărului faraon,
Horemheb a fost numit „adjunct al regelui în cele două țări” și s-ar fi putut
aștepta să moștenească tronul dacă regele ar muri fără copii. A trebuit să
aștepte câțiva ani, dar în cele din urmă Horemheb a atins apogeul carierei sale
devenind ultimul rege al dinastiei a 18-a, punându-și amprenta prin instituirea
unor reforme dramatice în organizarea armatei, a sistemului judiciar și a
administrației în general. Succesul durabil al acestor schimbări s-a datorat
mult educației sale ca scrib. Scribii stagiari au fost determinați să creadă
că, dacă se țineau de lecții și respectau instrucțiunile tutorilor, cariera lor
putea fi fulminantă.
Scribul are un rol important dar si o muncă ușoară. Aceasta afirmație este susținută de papirusul Lansing (
motivul citării acestuia mai sus). Dacă putem privi/ citi acest papirus
dintr-un punct de vedere admirativ vis-a-vis de rolul acestuia, el poate fi
citit si din punctul de vedere al unei nedisimulate arogante ale acestei caste.
Nici viața militară, nici a micului meșteșugar, nici a agricultorului sau
cizmarului nu este prețuită. Este dis-prețuită
in comparația făcută cu avantajele vieții scribului. Lipsește cu desăvârșire
din aceste texte (nu numai in papirului Lansing) o empatie cu restul claselor
sociale dar si o lipsă de valorizare a acestor clase fără a căror existentă si
muncă, Regatul ar fi încetat a mai exista. Si aici putem trasa o paralelă
dureroasă intre scribul antic si funcționarul public modern, ambii manifestând aceeași
atitudine de superioritate susținută doar printr-o putere formală si generată
de funcționarea unui sistem autocrat ( denaturat-democrat).
Dar educația nu era la îndemâna tuturor. Așezămintele guvernamentale și
templele majore au sprijinit școlile, unde băieții încep pregătirea la șase sau
șapte ani, uneori mai devreme. La aceste internate, cunoscute sub numele de
„grajduri”, servitorii de familie sau de gospodărie livrau zilnic rații de
mâncare și băutură studenților timp de câțiva ani, timp în care studentul nu
contribuia la venitul familiei. Băieții din familiile mai sărace nu puteau
spera să fie educați decât cu sprijinul unei rude sau patron mai înstăriți sau
prin ucenicie către un scrib mai în vârstă, poate funcționarul local sau
agentul funciar, care le-ar învăța elementele de bază ale meșteșugului
scribului.
Textul cunoscut sub numele de Satira
meseriilor datează din Regatul Mijlociu, Epoca de Aur a literaturii
egiptene, între 2025 și 1700 î.Hr. El aparține unui gen cunoscut sub numele de
„Texte de înțelepciune”, presupuse colecții de experiențe ale oamenilor
învățați și influenți care trebuie împărtășite cu generațiile următoare ca
sfaturi privind comportamentul, deportarea și avansarea în carieră. În epoca
Ramesside (1300-1075 î.Hr.), Satira meseriei era unul dintre textele cele mai
frecvent copiate de cărturarii studenți. Compară munca unui scrib cu cea a
altor meserii sau meșteșuguri, în încercarea de a convinge elevul că educația îl
va face mai bun decât oricine altcineva. Introducerea, presupusă a fi scrisă de
un tată pentru fiul său, citește:
Am văzut multe bătăi - pune-ți inima pe
cărți! I-am urmărit pe cei recrutați pentru muncă - nu este nimic mai bun decât
cărțile! [A fi scrib] este cea mai mare dintre toate chemările, nu există nici
una ca aceasta în toată țara.
Câteva texte didactice înalță beneficiile educației cu profesia de
magistrat promovată ca realizare finală.
Scribul dirijează munca oamenilor. Pentru
el nu există taxe pentru că își plătește tributul în scris ... Puneți scrisul
în inima voastră pentru a vă putea proteja de orice fel de muncă grea și deveni
un magistrat respectat.
Scribul student a fost îndemnat în mod constant să fie studios:
Nu rămâneți inactiv sau nu vă pierdeți
timpul. Nu te lăsa plăcut, asta va fi ruina ta. Scrie cu mâna, citește cu gura
și caută sfaturi de la cei mai buni. Un scrib priceput în chemarea sa, un
maestru al educației, este foarte norocos. Perseverează ... nu petrece niciun moment
în trândăvie sau vei fi zdrobit. Urechea unui băiat este pe spate; aude doar
când este bătut. Luați aceste cuvinte în inimă pentru binele vostru.
Insigna comerțului era scribul cu paleta sa, de obicei un dreptunghi îngust
de lemn cu două sau mai multe adâncituri pentru cerneală și o fantă pentru
ținerea pixurilor. Paleta, împreună cu un recipient tubular pentru tulpini de
stuf utilizate ca pixuri și o pungă cu șnur care conține alte accesorii ale
scribului, au format semnul hieroglific pentru un scrib și activitățile sale. O
rugăciune invocațională către Thot, zeitatea patronă a scribilor și
inventatorul scrisului, a fost folosită ca instrucțiune pentru studenții
cărturari:
Vino la mine, Thot, oh nobil ibis ... Vino
la mine și dă-mi sfaturi pentru a mă face priceput în chemarea ta. Cel care îl
stăpânește este considerat apt să ocupe funcții ... Soarta și norocul se găsesc
alături de tine.
Cerneala era fabricată din pigment fin măcinat, amestecat cu o gumă ușoară
și păstrată în tablete mici. Mestecând capătul unui stuf proaspăt se strâng
fibrele pentru a forma un stilou de pensulă, care este scufundat într-un vas cu
apă, în mod tradițional o broască țestoasă, înainte de a fi învârtit peste
blocul de cerneală uscată pentru a prelua culoarea. Când stiloul a devenit
zdrențuit sau înfundat cu cerneală, scribul va tăia capătul și va face
următoarea secțiune de scris. Suprafețele de scriere includeau fulgi de calcar,
scânduri spălate cu alb și role de papirus sau piele, ale căror suprafețe ar
putea fi netezite cu o pietricică rotunjită sau cu un obiect neted din fildeș
special. Erorile erau șterse cu o cârpă umedă sau răzuite cu o bucată de
gresie. Vasul cu apă, blocurile de cerneală de rezervă, radierele și un cuțit
pentru tăierea și ascuțirea stilourilor erau păstrate în punga scribului.
Educația scribului începe
cu principiile elementare ale scriptului hieratic. Cei mai josnici cărturari,
care s-au antrenat doar cinci sau șase ani, au învățat probabil doar
rudimentele scriptului hieroglific. Studenților li s-au setat documente
exemplare și extrase din texte populare pentru a le copia, pentru a-și exersa
scrisul hieratic pe scrisori de format de bază, rapoarte și contracte,
absorbind în același timp sfaturile bune conținute în texte. Unele opere
literare egiptene semnificative supraviețuiesc aproape exclusiv din copii ale
studenților.
Un „dicționar” al școlarilor in hieroglife, cu echivalentele lor hieratică,
arată că o cunoaștere a mai mult de 450 de semne a fost necesară pentru
scrierea zilnică. Lecțiile de păstrare a evidenței, de înregistrare și
etichetare au permis oricărui scrib pe jumătate competent să îndeplinească cea
mai esențială dintre toate funcțiile scribale: întocmirea și actualizarea
listelor. Pentru profesii precum cele de funcționar guvernamental, preot sau
avocat, un scrib s-a antrenat încă câțiva ani, mărindu-și vocabularul la
probabil o mie sau mai multe semne. Cei cu cele mai bune abilități de scriere
de mână sau desen ar putea urma meșteșugul de a crea copii ilustrate frumos ale
textelor funerare, denumite în mod obișnuit Cărți
ale morților. Alții ar putea deveni desenatori, artiști sau arhitecți.
Medicii și-au compilat propriile colecții de rețete de medicamente, tratamente
și descântece asociate, multe copiate din texte găsite în Casa Vieții, biblioteca templului. Avocații trebuiau să fie familiarizați
cu corpusul legilor și precedentelor civile și religioase găsite în dosarele
oficiale, care erau administrate de arhiviști. Societatea birocratică a
Egiptului depindea de abilitățile unei armate de cărturari de toate gradele, de
la grefier la evaluator fiscal.
Intr-o altă cheie, scribul este intelectualul
modern. Manifestă o înțelegere a istoriei Regatului, are o clară înțelegere
a funcționării acestuia si, prin natura meseriei, este puternic conectat la modificările
si dorințele faraonului. Este in mijlocul evenimentelor atât in teritoriu (
prin activitățile din teren, agricole, taxare, militare etc), cat si in
palatele faraonilor si templele preoților unde se elaborează politicile
regatului.
Scribul are mijloacele si
timpul de a înțelege frumosul. Poezia, literatura, mistica, întreaga artă
hieratică îl preocupă nu doar ca înțelegere si transmitere dar, mai ales, îl găsim
si ca generator de cultură si cunoaștere.
Scribul se supune dar este prezent. Îl vedem, in
sculpturile si frescele găsite, îngenuncheat. Îngenuncheat dar prezent. Prezent,
dar nu insignifiant. Mic, dar nu minuscul. Scribul este văzut si, a fi văzut înseamnă
a exista. A exista înseamnă că vei exista si după trecerea in lumea de
apoi.
Înțelegerea scribul
egiptean este una din cheile noastre de înțelegere a Egiptului Antic. Dintr-o
perspectivă exhaustivă putem înțelege intrinsec Egiptul înțelegând corect instituția
scribilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu