Ceea ce mi-a sărit în ochi este faptul că Legea talionului reprezintă Dreptatea și, în nici un caz , Dreptul. Asa cum aminteam, sistemul de drept juridic ( "Dreptul") nu are nici o legătură intrinsecă, de cauzalitate, cu dreptatea. As putea afirma că Dreptul este o știință sociologică care dorește să regleze relațiile interumane astfel încât coabitarea în grupuri mari să fie posibilă. O dreptate focalizată pe reglaje sociale nu pe Dreptate sau pe Justiție. Dreptul a apărut ca o necesitatea a ruperii lanțurilor răzbunării ( eu îl omor pe X, fratele lui X mă omoară pe mine, fratele meu îl omoară pe fratele lui X, tatăl lui X îl... s.a.m.d. vs eu îl omor pe X, Dreptul mă pedepsește dând astfel satisfacție familiei X și anulând răzbunarea personală) și stabilirea unor reguli de coabitare. Nu a plecat de la dorința de a face Dreptate. O imensă confuzie care persistă atât de puternic în conștiința umanității.
Legea Talionului este însă exact opusul Dreptului juridic, dar este aplicarea Dreptății juste. Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte. Am spus că Dreptatea, în modelul social de astăzi, este gândită și prezentă doar în Teologie și Filosofie. Tot din aceasta cauza lumea a învățat că Dreptatea este doar divină (lucru atât de des menționat în discuțiile populare). Susținerea acestei idei este găsită în Biblie, atât în Cartea Exodului ( " „Iar de va fi și altă vătămare, atunci să plătească suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mână pentru mână, picior pentru picior, arsură pentru arsură, rană pentru rană, vânătaie pentru vânătaie”) , în Levitic (Lev. 24:19-21),("Cel ce va ucide un dobitoc să dea altul; iar cel ce va ucide un om să fie omorât") și în Deuteronom 19:16, 18, 19 și 21 („De se va ridica asupra cuiva martor nedrept, învinuindu-l de nelegiuire... și, dacă martorul acela va fi martor mincinos... să-i faceți ceea ce voise să facă el fratelui său. Și așa să stârpești răul... Să nu-l cruțe ochiul tău, ci să ceri suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mână pentru mână, picior pentru picior. Cu răul pe care îl va face cineva aproapelui său, cu acela trebuie să i se plătească”).
Prima dată însă apare în însuși Codul lui Hammurabi (1792-1749 i.e.n.), unde legea talionului avea mai multe forme: dinte pentru dinte, vânătaie pentru vânătaie, picior pentru picior, mână pentru mână, os pentru os, ochi pentru ochi.
Umanitatea este blocată de aproape 2000 de ani în conceptul Dreptului Roman ( extins în toată lumea civilizată și care ,încă, este piatra de temelie a sistemelor de drept moderne). El nu poate fi ,îmbunătățit în esența lui. El trebuie schimbat deoarece trebuie schimbată paradigma : sistemul de drept să revină asupra realizării Dreptății, a Justiției și să lase în plan secund moderarea relațiilor sociale și interumane. Astăzi ar fi posibil căci, după 2000 de ani de Drept, societatea umană a înțeles necesitatea aplicării acestor reguli de coabitare. Aproape că as lăsa redactarea legilor la mana sociologilor căci ei ar putea avea o idee mai clară asupra necesităților societătii și cum ar putea fi reflectate acestea în sistemul de Drept juridic.
Expresiile ( după diverse judecăți ) "nu s-a făcut Dreptate" sunt lipsite de fundament deoarece Judecătorul nu a dorit aprioric să facă Dreptate ci doar a aplicat regulile sistemului de Drept pentru refacerea legăturilor sociale.
Pentru a evita confuziile as redenumi "dreptul" cu "coabitarea". Sistemul de coabitare civilă, sistemul de coabitare penală, sistemul de coabitare fiscală.
Societatea umană nu ar fi putut apărea, prospera sau exista fără sistemul dreptului juridic. fapt de necontestat. Ceea ce însă nu îl face mai puțin imperfect.
Vina principală este a filosofilor: în definitiv cine poate crea sisteme și propune noi modele sociale ? După Republica lui Platon și Legile lui Lycurg, puține idei și puține soluții. Vina filosofiei este că, devenind arogantă, autosuficiență, s-a izolat într-un turn de fildeș în care pare să nu mai furnizeze soluții, sisteme și idei de aplicarea practică a eticii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu