Leaderii din management isi conduc organizatia impunind sau
creind ritmuri emotionale profunde. Istoria ne-a aratat leaderi politici care
si-au folosit aceste abilitati pentru a isi duce organizatiile/popoarele la un
sfirsit dezastruos.
Am putea aminti furiile
create de Hitler in Germania, Pot Pol, Stalin si mai nou Slobodan Milosevici.
Ei au reusit sa uneasca popoare intregi sub un mesaj emotional puternic dar
distructiv.Au avut si configuratia politico-economica de criza care naste
asemenea monstrii.
Tocmai in natura
mesajului sta diferenta dintre leaderul rezonanat de care aminteam in posturile
trecute si demogagie. In comparatie cu leaderii, demagogii incearca sa obtina
aceleasi rezultate dar imprastiind un mesaj negativ si distructiv, mesaj care
se bazeaza pe un amestec de frica, furie si ultimativ ura. "Noi"
suntem amenintati de "ei", "ei" vor sa ia ceea ce avem
"noi", "noi" suntem atacati si pozitia noastra este pusa in
pericol de "ei", "noi" trebuie sa luptam cu "ei",
"ei"trebuie sa dispara ca "noi" sa existam, "ei"
sunt altfel decit "noi" samd. Acest tip de mesaj doar polarizeaza
organizatia si membrii ei in jurul unei lupte, nu o uneste pentru o cauza
comuna pozitiva. Polarizarea este creata bazindu-se pe instincte de supravietuire
si pe provocarea "luptam sau disparem".
Acest tip de
leader-demagog isi bazeaza discursul pe resentimentele intrinseci membrilor
organizatiei(la un moment dat) , pe aroganta pseudo-puterii leaderilor,pe o
falsa charisma a demagogului, pe afirmati si nu pe explicatii. Gustav LeBon,
acum mai bine de 100 de ani, descria cu mare acuratete acest tip de mesaj in
lucrarea "Psihologia maselor". Lucrind cu emotii primitive, o lucrare
scrisa acum 100 sau 1000 de ani are aceeasi valoare si in 2006.
Acest tip de leader-demagog ( leaderi disonanti evident ) se
remarca printr-o lipsa acuta de empatie si isi creeaza o aura bazindu-se pe
manipulare sociopata, umilirea oamenilor, zvonuri si abuzuri tiranice. Desigur
vor poza in "omul dintre oameni" , popular sau mai bine zis populist,
modest si "la locul lui" (aduceti-va aminte de Ceausescu) si de
foarte multe ori nu sunt constienti de impactul negativ al metodelor lor asupra
organizatiei. Unii dintre ei sunt carismatici si atunci prind in plasa lor
multi naivi. Demagogii arunca o vraja asupra organizatiei, vraja construita din
aceste emotii distructive iar stilulor manipulativ si tiranic impiedica (in
cele din urma) orice creativitate reala. Se bazeaza pe furtul de idei sau de
tehnologii de la concurenta, furt care apoi este prezentat ca fiind
proprietatea exclusiva a geniului lor. Nu se feresc a imprumuta chiar discursul
concurentei, modificindu-l astfel incit sa poarte cu el saminta urii. Fiind
prosti specialisti nu vor explica niciodata, ci vor afirma si impune
concluziile lor.
In lumea afacerilor ei creaza tensiuni interne industriei in
care activeaza iar in propria organizatie concediaza toti creatorii si reusesc
sa isi elimine partenerii prin tertipuri sau masinatii de tip machiavelic.
Efectele metodelor utilizate ( zvonuri, barfe, atacuri subterane,insinuari,
interventii politice si mediatice) aduc grave prejudicii intregii industrii de
care in mod real nu le pasa. Cultiva frica, propaga idea unor amenintari grave
care se vor adeveri daca nu sunt ascultati si urmati, doresc supunere totala si
utilizeaza trucuri ieftine pentru a-si mobiliza echipa intr-o anumita directie.
Este atit de usor sa ii faci pe oameni sa urasca ceva/cineva sau se se teama de
ceva/cineva. Din fericire aceste emotii sunt (inclusiv din punct de vedere
biologic) de scurta durata, foarte intense si obositoare. Aceste emotii pot sa
ne ajute sa trecem peste o criza dar cu siguranta sunt perdante pe termen mediu
sau lung. Din fericire demagogii sunt in imensa lor majoritate in lumea
politica. Pina acum citva ani nu cunoscusem nici unul in lumea de business. Am
avut nsa "norocul" sa pot studia pe propria piele efectele unui
astfel de concurent si cred ca este momentul sa imi pun in scris experienta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu