vineri, 8 martie 2013

Lider si modele de leadership



Pe scurt as dori sa identific sase modele de conducere existente in organizatiile private. Nu am pretentia ca ele sa fie singurele dar din punctul meu de vedere celelalte modele pot fi subscrise acestora. Si cu siguranta ele nu pot fi exercitate exclusiv entru o perioada lunga. Exista un mix care creaza succesul unui bun manager. Puritatea si singularitatea este apanajul poetilor si visatorilor, nu a managerilor.

a)      Ordonatorul/Comandantul. Cel mai bun exemplu este in acest caz chiar presedintele Romaniei. Mari leaderi politici, militari si manageri au utilizat aceasta metoda pe termen lung. Majoritatea leaderilor de sucess o folosc doar in anumiteconditii si pe termen foarte scurt. Avantajele in cadrul organizatiei : Elimina neclaritatile si frica subordonatilor dind ordine clare si fara echivoc. Acest model este excelent si recomandat in cazuri de urgenta sau cind organizatia traverseaza momente de criza profunda. Impact in climatul organizatiei : Puternic negativ daca acest model este utilizat pe termen mediu si lung. Anuleaza creativitatea si promoveaza lipsa de responsabilitate din partea subordonatilor. Cind este recomandat : In crize organizationale, in caz de atacuri indreptate impotriva grupului, in start-ups si izolat pentru indivizi cu probleme. Stil disonant.

b)      Creatori de ritm accelerat. Si acestia, ca si  "comandantii" aplica o metoda de management disonant. Avantajele in cadrul organizatiei : Impulsioneaza organizatia in a atinge rezultate extraordinare, a indeplini planuri aparent imposibile si a reduce costurile Impact in climatul organizatiei : In majoritatea cazurilor negativ deoarece este aplicat pe termen prea lung -obosind prea mult membrii echipei- sau este prost implementat. Cind este recomandat : Cind exista deja o echipa de lucru extrem de motivata si foarte bine pregatita pentru a obtine rezultate excelente in scurt timp. Stil disonant.

c)       Democratici. La nivel regional amintilnit foarte putini manageri care sa aplice aceasta metoda in mode real. Majoritatea managerilor se declara a fi din aceasta categorie dar refuza sa implementeze real pirghiile necesare. Persoana care imi vine in minte : Louis Gerstner Jr. IBM. Avantajele in cadrul organizatiei : Obtine rezultate excelente prin participarea activa la proiectele echipei, obtine feedbackuri reale si loializeaza organizatia. Impact in climatul organizatiei : Evident pozitiv. Cind este recomandat : In obtinerea unui mediu relaxat de lucru, consens organizational si cind este nevoie de feedbackuri reale din partea echipei. De asemenea este foarte util daca leaderii nu sunt siguri despre cum urmeaza sa evolueze organizatia sau daca scopurile acesteia devin nesigure. Alte cuvinte cheie: deschidere, corectitudine, sinceritate aproape brutala, se pierde insa mult timp, confuzie initiala, conflicte la inceput, armonie ulterioara, respect intre membrii, crearea unei stari de respect reciproc, teamwork, management al conflictelor

d)      Afiliativi. Avantajele in cadrul organizatiei : Pot crea o stare de armonie in interiorul organizatiei, stare ca va imbunatati performantele acesteia. Impact in climatul organizatiei : Pozitiv pentru companii stabile Cind este recomandat : Cind se doreste vindecarea unor probleme interne ale organizatiei, in situatii de post-stress sau post traumatice sau cind interactiuna dintre membrii scade. In ciuda avantajelor evidente acest model nu poate fi folosit singur. El trebuie sa fie dublat de unul din celelalte modele sau poate distruge organizatia. Stilul Vizionar este recomandat. Alte cuvinte cheie: colaborare, armonia organizationala, prietenie, team-building, construirea unui excelent capital emotional, empatie, moral ridicat,

e)      Antrenorii. Cind ma gindesc la antrenori ma gindesc la David Ogilvy. Avantajele in cadrul organizatiei : Reusesc sa implice membrii echipei in planurile si obiectivele organizatiei. Impact in climatul organizatiei : Cu siguranta pozitiv . Nu este efectiv cu personalul blazat sau ne-stimulat. Prost executat tinde sa devina un supra-control al membrului sau sa avantajeze anumite grupuri/departamente. Cind este recomandat :Pentru cresterea productivitatii echipelor de lucuru si a integrarii noilor veniti in organizatie. Avantaje majore pe termen mediu si lung.A nu se confunda cu "creatori de ritm" care devin manageri doar pentru asi atinge scopurile pe termen scurt sau antreneaza doar un grup de la care are cerinte sporite in atingerea obiectivelor. Alte cuvinte cheie: interactiune, conversatii, interes explicit pentru nevoile oamenilor, auto-cunoasterea slabiciunilor si abilitatilor speciale, motivatie prin identificare, automonie si independenta membrilor.

f)        Vizionarii.
Avantajele in cadrul organizatiei : Reusesc sa implementeze in constiinta membrilor organizatiei scopul, tinta si dorintele acesteia. Creaza unitate in jurul unui vis comun Impact in climatul organizatiei : 100% pozitiv Cind este recomandat : Cind organizatia doreste sa isi schimbe obiectivele, cind si-a pierdut suflul si directia, cind se ajunge la o auto-suficienta neproductiva a organizatiei. Alte cuvinte cheie: se utilizeaza emotii puternice, inovatie, experiment, ricuri calculate si/sau asumate, viziune coerenta la care adera membrii organizatiei, pastrarea membrilor importanti si fidelizarea acestora, brandul este asimilat si acceptat natural de membri, triada care este indusa: incredere in sine, cunostere de sine si empatie .

Stilul Comandant/Coercitiv este aplicat de managerii intilniti din citeva cauze:

a) old managers - omul multilateral dezvoltat, zero sum policy, obisnuit sa nu aiba concurenta si sa ordone by default. Mijloacele democratice i se par "pierdere de vreme" mai ales dpdv in care si-a construit o echipa manageriala "dupa chipul si asemanarea sa". A reusit sa promoveze in timp si a suferit in functii subordonate. Pentru el a venit payback time. Este evident detinatorul tuturor secretelor si al adevarului absolut ("sa va spun eu cum sta treaba..", "am auzit eu din astea multe..", "tinerii astia, toba de carte dar nu stiu sa isi lege sireturile..", "ba, daca nu facem ca mine nu o mai facem deloc.." - citez dintr-un mare director de banca )
b) new wolfes- antreprenori cu simt practic care sunt organic atasati de compania creata si o percep ca pe un produs/copil al lui. Nu accepta decit formal parerea altora deoarece doreste (uneori sincer) sa evolueze catre stilul democratic. In general este adeptul guerilla marketing deoarece totul pentru el este o lupta fara prizonieri si fara mila. Are o moralitate manageriala scazuta si nu cunoaste cuvintul deontologie profesionala. Succesul ii "indreptateste" sa afirme ca au calea ideala si se considera "guru" al industriei din care face parte.

Remarc fara surprindere ca stilul "Comandant" este cel mai recunoscut si comentat. Motto-ul acestor oameni este : O sa faceti ce spun eu pentru ca eu o spun. Acest stil implica multa brutalitate, metode coercitive. In nici un caz nu vor delega responsabilitati ci vor instala marionete pe care sa le poata monitoriza. Feedbackul pe care il cer este : ce ai gresit nu ce ai facut OK. Duce rapid la eroziuni in spiritul echipei si scade moralul organizatiei, facindu- i pe membrii acesteia sa piarda legatura cu scopul si misiunea companiei. In ciuda acestor evidente probleme exista extrem de multi manageri care adopta acest stil, aproape militar (desi analogia este depasita, in armatele moderne existind acel esprit de corps).

Nu este insa totul negru. Acest tip de management este imperios necesar in momentele de criza ale companiei. Comnezile date in aceste momente ajuta organizatia sa depaseasca socul crizei/atacului/pierderii si sa iasa din paralizie. Un alt moment in care acest stil este util este cind un manager preia conducerea unei organizatii care este pe trend negativ. In acel moment nu se ataca insa membrii organizatiei ci cultura ei, in acelasi stil brutal. In ambele situatii acest tip de management trebuie repede inlocuit de un altul, inainte ca resorturile intime ce tin organizatia functionala sa fie erodate pina la distrugere. Si inainte ca membrii creativi ai echipelor sa plece , ei fiind primi care resping (aproape organic) acest stil. Din stilurile prezentate nu cred ca exista unele "bune" si altele "rele". Exista stiluri care ni se potrivesc la un moment dat. Daca un manager va adopta si experimenta un singur stil, mai devreme sau un ic mai tirziu, el va fi eliminat de organizatia care este intr-o transformare permanenta.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Unind puncte pe hârtia memoriei.

  Când ești in zona Varna este recomandabil sa vizitezi Balcicul. Un motiv ar fi ca in zona nu ai multe locuri demne de vizita (in afara ora...